Vragen van studenten

Algemene vragen

Wat is het KvK en btw-nummer van de stichting
KVK 01166795
BTW NL 8215 17 338 B01
Mogen wij het KvK en BTW nummer van de stichting gebruiken

Ja dit mag voor het inkopen van producten. Je mag deze nummers niet gebruiken voor het aanvragen van een pas t.b.v de toegang tot groothandelsbedrijven zoals Makro en Silgro. Ook mag je het niet gebruiken om zelf een PSP te koppelen.

Waar mag ik het KvK nummer voor gebruiken

Voor het inkopen van materialen. Je mag deze niet gebruiken voor het aanvragen van toegangspasjes voor de Makro, Sligro en dergelijke. Ook mag je geen abonnementen, online betaaldiensten of andere zaken aanvragen met dit nummer.

Welke producten mogen niet
  • Geen producten die tegen de wet, de goede zeden en de openbare orde in gaan.
  • Geen levende have
  • Geen gevaarlijke producten
  • Geen geneesmiddelen
  • Geen medische apparatuur
  • Geen veevoeder
Wij willen een dienst aanbieden, mag dat

Ja, dat mag onder voorwaarden. Neem hiervoor contact op met je begeleidende docent.

Mogen wij naar het buitenland verkopen (exporteren)

Ja, maar je moet wel de Nederlandse BTW in rekening brengen.

Mogen wij vanuit het buitenland kopen (importeren)

Ja, maar producten van buiten de EU moeten een CE-keurmerk hebben. Vraag tevens je docent voor extra hulp en ondersteuning. Let hierbij ook op de leveringsvoorwaarden en de kosten.

Mogen wij duurzame productiemiddelen aanschaffen

Nee. Producten waarop afgeschreven moet worden mogen niet aangeschaft worden.

Kan ik een extra aandelenblok krijgen

Ja, neem hiervoor contact op met je begeleidend docent.

Ik ben mijn welkomstmap kwijt

Neem contact op met je begeleidend docent.

Ik ben het aandelenblok kwijt

Neem contact op met je begeleidend docent

Ik ben mijn bankrekeningnummer kwijt

Neem contact op met je begeleidend docent. Deze kan een nieuwe welkomstmap aanvragen, met daarin je bankrekeningnummer.

Hebben jullie een lesmethode

We hebben een boek geschreven dat via Noordhoff te koop is. Docenten kunnen gratis een inzage model aanvragen bij Noordhoff. Het boek heet: Zo run je een studentenbedrijf,

auteur Jeroen Loef

Hoe lang mogen we gebruik maken van de faciliteiten

Maximaal 1 jaar. Daarna wordt er opnieuw gefactureerd.

Helpen jullie bij de aanvraagprocedure

De aanvraagprocedure voor een bankpas staat in de welkomstmap. Wil je onze diensten afnemen stuur ons dan een mail info@stichtingjongehonden.nl

Studenten bellen met de Rabobank en krijgen geen gehoor

Het is niet de bedoeling dat studenten zelf met de Rabobank bellen. Zijn er problemen met een bankpas of internetbankieren dan neemt de begeleidende docent van de opleiding contact op met stichting Jonge Honden.

Moeten wij loon betalen

Nee, en dit mag ook niet. Je mag wel een redelijke vergoeding uitkeren voor gemaakte kosten. Een kilometervergoeding mag maximaal 19 cent per kilometer zijn.

Kunnen we btw terugkrijgen

Ja. Het verschil tussen betaalde en ontvangen BTW kan per saldo teruggevraagd worden. De school is op de hoogte van de procedure.

Welke kosten zijn aftrekbaar

In beginsel zijn alle kosten die in redelijkheid gemaakt zijn voor de bedrijfsvoering aftrekbaar. Je mag geen duurzame productiemiddelen aanschaffen.

Moeten we winstbelasting betalen

Ja, in het standaard document administratie staat het percentage.

Na het afronden van de administratie is er nog een restbedrag wat nu

Als de administratie goed is uitgewerkt, kunnen er geen restbedragen zijn. Neem contact op met je begeleidend docent. Het is wel mogelijk dat er enkele centen afrondingsverschil overblijven. Deze mag je overboeken naar een aandeelhouder.

Wij zijn onze administratie kwijt, wat nu

Alle transacties zijn verlopen via de bank, neem het bankboek als uitgangspunt en probeer de administratie te herstellen. Neem daarna contact op met je begeleidend docent.

Moet ik mijn bankpas inleveren

Ja, aan het einde van het project lever je de bankpas en raboscanner weer in. Zie de welkomstmap voor de procedure omtrent afronding.

Hoe moet ik financieel afronden

Neem hiervoor contact op met je begeleidend docent. Deze kent de regels en procedures.

Wij worden aansprakelijk gesteld, wat nu

Doe geen toezeggingen en stop onmiddellijk alle bedrijfsactiviteiten. Neem contact op met je begeleidend docent en met stichting Jonge Honden.

Wij hebben het patentenrecht overtreden, wat nu

Doe geen toezeggingen en stop onmiddellijk alle bedrijfsactiviteiten. Neem contact op met je begeleidend docent en met stichting Jonge Honden.

Wij willen patent aanvragen

Neem contact op met je begeleidend docent.

Welke verkoopkanalen mogen wij gebruiken

Je mag alle verkoopkanalen gebruiken, met uitzondering van verkoopplatvormen als bol.com, Amazon en dergelijke.

Wij willen verkopen via een webshop

Dat is mogelijk. Hier zijn wel regels aan verbonden. Neem contact op met je begeleidend docent. Het aanvragen van een betaalmethode verloopt via de stichting. Zie hiervoor het {{–link–instructiefilmpje}}.

Hoe vragen we een mobiel pinapparaat aan

Dat is mogelijk. Hier zijn wel regels aan verbonden. Neem contact op met je begeleidend docent. Zie hiervoor het {{–link–instructiefilmpje}}

Hoe kunnen studenten jullie bereiken

De studenten hebben geen direct contact met de stichting. Al het contact met de stichting verloopt via de begeleidende docenten. Mocht je toch vragen hebben, vul dan het contactformulier in.

Wie is mijn contactpersoon

Voor de studenten is dit een begeleider vanuit school. Docenten kunnen direct contact opnemen met de stichting via het verkregen telefoonnummer.

Mijn school heeft interesse, hoe kom ik in contact

Je kan contact opnemen via ons contactformulier op de website of een mail sturen naar info@stichtingjongehonden.nl

Bankrekening

is mijn bankrekening al actief

Ja, zodra je de welkomstmap hebt ontvangen is de Raborekening al actief. Je moet nog wel zelf een bankpas aanvragen.

Hoe moet ik inloggen op internetbankieren

Hiervoor heb je een bankpas nodig. Zie de welkomstmap voor informatie. Heb je al een pas, zie dan het instructiefilmpje hoe in te loggen bij de Rabobank. instructiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=h0DWDdPJD54

Er stond nog geld op onze bankrekening

Dan heeft een andere groep niet goed afgerond. Je mag het geld overmaken naar: NL27 RABO 0138 6294 47

Ik ben mijn bankrekeningnummer kwijt

Neem contact op met je begeleidend docent. Deze kan een nieuwe welkomstmap aanvragen, met daarin je bankrekeningnummer.

Ik krijg een foutcode bij inloggen met bankpas

Zie de website van de Rabobank voor de foutcodes bij inloggen: https://www.rabobank.nl/particulieren/problemen-internetbankieren/

Mocht het probleem niet opgelost zijn, neem dan contact op met je begeleidend docent.

Mijn Raboscanner is stuk

Neem contact op met je begeleidend docent.

Kunnen mensen geld storten op de bankrekening

Mensen kunnen geld overmaken op jouw bankrekening. Niet contant storten

Studenten bellen met de Rabobank en krijgen geen gehoor

Het is niet de bedoeling dat studenten zelf met de Rabobank bellen. Zijn er problemen met een bankpas of internetbankieren dan neemt de begeleidende docent van de opleiding contact op met stichting Jonge Honden.

Bankpas

Hoe vraag ik een bankpas aan

Via de website www.stichtingjongehonden.nl/rokpas kan je een bankrekening aanvragen. Hiervoor heb je de gegevens nodig die in de welkomstmap staan. Deze map heb je ontvangen van je docent.

Waar vind ik het documentnummer van mijn identiteitsbewijs

Zie hiervoor de informatie in de welkomstmap. LET OP: je BSN (burger service nummer) is NIET je documentnummer.

Waarom hebben jullie mijn legitimatiebewijs nodig

Voor het aanvragen van een bankpas. Op basis van je legitimatiewijs wordt er bekeken of je een bankpas mag aanvragen. Sta je onder curatele, heb je een negatieve BKR-registratie of zit je in een strafproces dan kan de bank een bankpas weigeren. Alleen de bank gebruikt je legitimatiebewijs.

Helpen jullie bij de aanvraagprocedure

De aanvraagprocedure voor een bankpas staat in de welkomstmap en op de instructiefilmpjes op de website. Kom  je er niet uit, vraag je begeleidend docent van de onderwijsinstelling.

Ik heb een pas aangevraagd, hoe nu verder

Je ingevoerde gegevens worden gecontroleerd en doorgestuurd naar de Rabobank. De Rabobank voert een check uit op je ID bewijs. Is alles akkoord dan wordt de bankpas aangemaakt. De bankpas en pincode worden verstuurd naar de onderwijsinstelling. Deze geven de bankpas en pincode aan jou.

Mijn aanvraag voor een bankpas duurt te lang

De aanvraag duurt maximaal 15 werkdagen. De passen worden verstuurd naar de onderwijsinstelling. Heb je na 15 werkdagen nog geen pas ontvangen, vraag dan je begeleidende docent.

Ik ben mijn bankpas kwijt, de bankpas is kapot

Vraag een nieuwe/vervangende pas aan via www.stichtingjongehonden.nl/rokpas. Stuur daarnaast een e-mail naar info@stichtingjongehonden.nl dat er een vervangende pas wordt aangevraagd. Nadat de nieuwe pas is aangemaakt, vervalt automatisch de oude pas.

Ik ben mijn pincode kwijt

Neem contact op met je begeleidend docent.

Ik ben mijn bankpas kwijt / gestolen

Neem contact op met je begeleidend docent.

Ik krijg een foutcode bij inloggen met bankpas

Zie de website van de Rabobank voor de foutcodes bij inloggen: https://www.rabobank.nl/particulieren/problemen-internetbankieren/

Mocht het probleem niet opgelost zijn, neem dan contact op met je begeleidend docent.

Mijn Raboscanner is stuk

Neem contact op met je begeleidend docent.

Kan ik mobiel internetbankieren

Ja, je kan mobiel internet bankieren activeren via de online omgeving van de Rabobank.

Hoe krijg ik mijn pincode

Deze wordt, samen met de bankpas, door je begeleidend docent aan je gegeven

Onze groepsgenoot die de bankpas had is gestopt

Je kan een nieuwe bankpas aanvragen via www.stichtingjongehonden.nl/rokpas. Zie tevens de vraag: Ik ben mijn bankpas kwijt.

Moet ik mijn bankpas inleveren

Ja, aan het einde van het project lever je de bankpas en raboscanner weer in. Zie de welkomstmap voor de procedure omtrent afronding.

Studenten bellen met de Rabobank en krijgen geen gehoor

Het is niet de bedoeling dat studenten zelf met de Rabobank bellen. Zijn er problemen met een bankpas of internetbankieren dan neemt de begeleidende docent van de opleiding contact op met stichting Jonge Honden.

Verzekeringen

Ben ik persoonlijk aansprakelijk

Indien je jezelf aan de regels houd van de wet en de regels in de welkomstmap ben je zelf niet aansprakelijk. Stichting Jonge Honden heeft een aansprakelijkheidsverzekering en rechtshulpverzekering in het geval er zaken gebeuren.

Welke producten mogen niet
  • Geen illegale producten
  • Geen levende have
  • Geen gevaarlijke of illegale producten
  • Geen geneesmiddelen
  • Geen medische apparatuur
  • Geen veevoeder
Wij worden aansprakelijk gesteld, wat nu

Doe geen toezeggingen en stop onmiddellijk alle bedrijfsactiviteiten. Neem contact op met je begeleidend docent en met stichting Jonge Honden.

Wij hebben het patentenrecht overtreden, wat nu

Doe geen toezeggingen en stop onmiddellijk alle bedrijfsactiviteiten. Neem contact op met je begeleidend docent en met stichting Jonge Honden.

Wij willen patent aanvragen

Neem contact op met je begeleidend docent.

Vragen van docenten

Veel vragen en antwoorden zijn ook terug te vinden bij de veelgestelde vragen van studenten

Algemene vragen

Sluiten jullie aan bij de keuzedelen

Op dit moment nog niet, maar we zijn hier druk mee bezig.

Wat is het minimumaantal studenten per studentbedrijf

Het minimumaantal is 1. De prijs per student is gebaseerd op de hoeveelheid studenten per studentbedrijf. Zie de website voor een prijstabel

Wat kost het programma

De kosten bedragen 44,50 ex BTW per student, met een minimale groepsgrote van 5. Ga naar prijstabel. De stichting factureert de onderwijsinstelling en niet de student

Hoe vindt de facturatie plaats

Na het doorgeven van de exacte hoeveelheid studenten wordt de factuur naar de onderwijsinstelling verstuurd.

Wanneer geef ik het definitief aantal studenten door

De stichting neemt hierover contact op met de onderwijsinstelling.

Geven jullie gastcolleges

Ja, dat is mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op. Zie tevens de website, bij het kopje ‘gastsprekers’

Wat gebeurt er met de gegevens van de studenten

Deze worden doorgegeven aan de Rabobank. Na een jaar worden de gegevens door ons verwijderd.

Hebben jullie een boekhoud programma

Nee. We werken met een Excel bestand. In dit bestand kan de administratie van het studentbedrijf gemakkelijk worden bijgehouden.